Coronacrisis: Werktijdverkorting, WW en andere zaken

Het Coronavirus dwingt de wetgever tot vergaande maatregelen en inmiddels is het normale ‘werkbare’ leven in Nederland voor een groot deel tot stilstand gekomen. Voor ondernemers kan dit enorme gevolgen hebben omdat bijvoorbeeld de omzet (deels) wegvalt. Hierdoor is er minder werk voor de werknemers. In deze situaties kan het aanvragen van Werktijdverkorting en een WW-uitkering een oplossing zijn om door deze moeilijke periode heen te komen.

Het Coronavirus valt niet onder het normale ondernemersrisico, zoals brand en dergelijke dat wel zijn. Daarom kan er in deze bijzondere situatie Werktijdverkorting en een WW-uitkering voor de werknemers worden aangevraagd bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • Een organisatie is getroffen door een bijzondere situatie die niet onder het normale ondernemersrisico valt (zoals het Coronavirus);
  • De werkgever verwacht voor een periode van minimaal 2 tot maximaal 24 kalenderweken minstens 20% minder werk.

Let op: over de periode voorafgaand aan de aanvraag voor werktijdverkorting wordt geen vergunning verstrekt.

Een vergunning wordt in principe verleend vanaf de datum waarop de aanvraag voor werktijdverkorting is ingediend. De vergunning is maximaal 6 weken geldig en kan bij geen verbetering van de situatie maximaal 3 keer worden verlengd (met een totaal van max. 24 weken). Met de vergunning kan bij het UWV een WW-uitkering bij werktijdverkorting worden aangevraagd. Het UWV betaalt vervolgens via de werkgever de uren dat de werknemers niet werkten tijdens de vergunningsperiode c.q. de uren waarop de vergunning van toepassing is. Hierdoor worden de loonkosten van de werkgever verminderd en blijvenn de werknemers bij de werkgever in dienst.

Op de volgende website kan er informatie over de Werktijdverkorting (WTV) worden teruggevonden, een daadwerkelijke aanvraag worden gedaan en/of worden verlengd. Let op: de website wordt momenteel enorm veel geraadpleegd en is (helaas) veelvuldig uit de lucht.

Voor oproepkrachten met een nul-urencontract en uitzendkrachten kan er door werkgevers geen werktijdverkorting worden aangevraagd.

Zieke werknemer
Als een werknemer ziek is voordat de vergunningsperiode ingaat dan wordt het loon door de werkgever doorbetaald. De werkgever kan dus geen tijdelijke WW-uitkering aanvragen voor een zieke medewerker. Wordt een werknemer ziek tijdens de vergunningsperiode? Dan loopt zijn tijdelijke WW-uitkering door.

Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP)
Een ZZP’er kan (helaas) geen gebruik maken van de Werktijdverkorting omdat de regeling alleen geldig is voor werknemers met een loondienstverband. Wel kan een zelfstandige bij de woongemeente een inkomensaanvulling of een lening aanvragen op grond van het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (BBZ). Houdt hierbij rekening van een besluittermijn van 13 weken en andere voorwaarden/condities! Voor ondernemers en ZZP’ers kan uitstel van betaling worden aangevraagd voor alle aanslagen bij de Belastingdienst.

Toch hopen we dat de ZZP’er in kwestie door de overheid toch geholpen zal gaan worden. Wiebes (Economische Zaken) heeft afgelopen weekeinde aangegeven dat ZZP’ers zelf hebben gekozen voor het ‘ondernemersrisico’ en dus hoeft er tot dusver weinig te worden verwacht van de Overheid. We mogen hopen dat men tot andere inzichten komt in deze want ondernemers, en dus ook ZZP’ers, hebben en/of krijgen het nog zwaar te verduren de komende periode.

Uitzendbranche
Inmiddels zijn er geluiden waar te nemen dat uitzendkrachten naar de Ziektewet vluchten om de WW te ontlopen. In de WW krijgt een uitzendkracht enkel een WW-uitkering én verminderen de WW-rechten. Daarnaast worden er inmiddels door werkgevers al meer creatieve oplossingen gezocht om de “kosten” te drukken of de rekening bij bijvoorbeeld een verzekeraar neer te leggen. De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) is nodig druk bezig om de gevolgen van de Coronacrisis in kaart te brengen.

Classen Consultancy helpt!
In deze crisisperiode is Classen Consultancy gewoon bereikbaar voor vragen, hulp en overleg inzake de verschillende regelingen, mogelijke toepassingen en beleidsmatige keuzes. Het is goed ook te kijken naar wat de gevolgen van betreffende regelingen kunnen zijn voor de werkgever én verschillende groepen werknemers. Classen Consultancy is bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of 06-29124334 (mobiel en WhatsApp).

Bronnen: FD, Overheid, Belastingdienst, Uitvoering Arbeidsvoorwaarden Wetgeving

  

Classen Consultancy ondersteunt u bij sociaal juridische vraagstukken 


Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.